Inwestycje kolejowe

Czasowe utrudnienia w kursowaniu pociągów Szybkiej kolei Miejskiej oraz Kolei Mazowieckich, wynikają z przeprowadzanej inwestycji projektu POIiŚ 5.1-11.1 „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, Etap I”. Kolejnym etapem zaplanowanym na lata 2024-2026 jest linia Wawer - Otwock. Poniżej znajdziecie najnowsze informacje dla mieszkańców.

 

W ramach obecnie prowadzonych prac podróżni zyskają:

  • Nowy przystanek Warszawa Grochów. Powstanie w pobliżu szpitala na ul. Szaserów przy ul. Wiatracznej. Kolej zapewni lepszy dojazd m.in. do osiedli i do kliniki. Wybudowany zostanie peron wyspowy z wiatą.
  • Bardziej komfortowe perony na przystankach:
    • Warszawa Olszynka Grochowska - nowy peron, kładka nad torami zostanie wyremontowana i wyposażona w windy.
    • Warszawa Gocławek - nowy peron wsypowy wybudowany zostanie bliżej wiaduktu drogowego na ulicy Marsa, dzikie temu będzie bardziej zintegrowany z komunikacją miejską. Dojście do peronów ułatwi przejście podziemne z pochylniami. Do wiaduktu prowadzić będą m.in. windy.
zdjęcia stacji przed i po przeprowadzeniu inwestycji PKP
  • Warszawa Wawer - peron zostanie przebudowany, a przejście podziemne będzie wyposażone w windy. Wiata peronowa zostanie odrestaurowana.
zdjęcia stacji przed i po przeprowadzeniu inwestycji PKP
 

Każdy z obiektów wyposażony zostanie system informacji pasażerskiej.

  • Dla ułatwienia komunikacji w mieście wybudowanych zostanie 5 przejść podziemnych, w 3 lokalizacjach według potrzeb mieszkańców:
    • ul. Goździków (z możliwością dojścia do peronu Warszawa Gocławek)
    • ul. Korkowej (obecnie przejście kat. E)
    • ul. Tomasza Edisona (według potrzeb mieszkańców)
    • ul. Jana Skrzyneckiego (według potrzeb mieszkańców)
    • pomiędzy ul. IV Poprzeczną a V Poprzeczną (według potrzeb mieszkańców)
  • W celu zwiększenia przepustowości linii i umożliwienia zwiększania liczby pociągów wybudowane zostaną dwa tory na odcinku z Warszawy Gocławek do Warszawy Wawer (ok. 3 km) oraz zmodernizowanych zostanie ok. 10 km torów na linii nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Warszawa Wawer oraz na linii nr 506 Warszawa Antoninów – Warszawa Gocławek wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą.

W miejscu przejazdów kolejowo–drogowych wybudowane zostaną bezpieczniejsze skrzyżowania bezkolizyjne:

  • przejazd w Radości, ul. Panny Wodnej – Izbicka (dzielnica Wawer) zastąpiony zostanie wiaduktem kolejowych (w dotychczasowej lokalizacji)
  • przejazd w Falenicy, ul. Walcownicza – Bysławska (dzielnica Wawer) zastąpiony zostanie wiaduktem kolejowych (w dotychczasowej lokalizacji)

Dzięki inwestycji podróżni zyskają:

  • 25 nowych przejść podziemnych
    • przejścia do peronów (Warszawa Wawer, Warszawa Anin, Warszawa Międzylesie, Warszawa Radość, Warszawa Miedzeszyn, Warszawa Falenica, Michalin, Józefów, Świder)
    • przejścia ułatwiające mieszkańcom poruszanie w dzielnicach:
      • ul. Patriotów/Odeska (wskazane przez Samorząd Wawra)
      • ul. Patriotów/Wielowiejska (wskazane przez Samorząd Wawra)
      • ul. Halna/Gruntowa (wskazane przez Samorząd Wawra)
      • ul. Patriotów/Michalinki (wskazane przez Samorząd Wawra)
  • Przebudowane, istniejące przejście podziemne na stacji Warszawa Falenica
  • Przebudowane perony wraz z nowym systemem dynamicznej obsługi pasażerskiej, które zapewnią podróżnym bardziej komfortowe podróże:
    • przystanek Warszawa Anin
    • przystanek Warszawa Międzylesie
    • przystanek Warszawa Radość
    • przystanek Warszawa Miedzeszyn
    • stacja Warszawa Falenica
  • W miejscu przejazdów kolejowo–drogowych wybudowane zostaną bezpieczniejsze skrzyżowania bezkolizyjne:
    • przejazd w Radości, ul. Panny Wodnej – Izbicka (dzielnica Wawer) zastąpiony zostanie wiaduktem kolejowych (w dotychczasowej lokalizacji)
    • przejazd w Falenicy, ul. Walcownicza – Bysławska (dzielnica Wawer) zastąpiony zostanie wiaduktem kolejowych (w dotychczasowej lokalizacji)

Planowane korzyści dla mieszkańców

  1. Bezkolizyjne przejazdy przez tory

  2. Szybsze połączenia z Lublinem, przejazd ok. 90 min

  3. Ekrany akustyczne i nowe tory ograniczajace hałas

  4. Nowe przejścia podziemne i przebudowa istniejących na stacjach Wawer i Falenica

  5. Przebudowa przystanków aż do Otwocka

  6. Perony dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych

  7. Węzeł przesiadkowy na stacji Gocławek

Często zadawane pytania

W aktualnościach na naszej stronie, na stronie Warszawskiego Transportu Publicznego, Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich

Tak. Wystarczy wejść na stronę Portal Pasażera, wybrać stację nas interesujacą, np. “Warszawa Międzylesie” i klilknąć “szukaj”. Pojawi nam się spis wszystkich pociągów, które na tej stacji mają opóźnienie. Dodatkowo, jeśli klikniemy w wybrane połączenie, strona przeniesie nas do minutowego rozkładu. Na samym dole możemy wybrać “zobacz trasę na mapie”. To pozwoli nam zobaczyć dokładną lokalizację pociągu, na który czekamy. 

Prace zaplanowano na dwa etapy inwestycyjne. Zakończenie planuje się na 2026 rok.

Wycinka zakończy się w grudniu tego roku.

Nie przewiduje się zamykania parkingu przy stacji Warszawa Wawer. Planuje się natomiast zamknięcie parkingu przy przystanku osobowym Warszawa Gocławek w okresie IV kwartału bieżącego roku do II kwartału włącznie roku 2023.

Jednocześnie Wykonawca robót wykonał zgodnie z deklaracją utwardzenie terenu wskazanego przez Urząd. Teren ten docelowo posłużyć ma jako tymczasowy parking przy przystanku osobowym Warszawa Gocławek.

Dla ułatwienia komunikacji w mieście wybudowanych zostanie 5 przejść podziemnych, w 3 lokalizacjach według potrzeb mieszkańców:

  • ul. Goździków (z możliwością dojścia do peronu Warszawa Gocławek)
  • ul. Korkowej (obecnie przejście kat. E)
  • ul. Tomasza Edisona (według potrzeb mieszkańców)
  • ul. Jana Skrzyneckiego (według potrzeb mieszkańców)
  • pomiędzy ul. IV Poprzeczną a V Poprzeczną (według potrzeb mieszkańców)

Projektowane przejścia podziemne:

Sprawdź lokalizację na mapie

Dodatkowe informacje

Wywiad z rzecznikiem prasowym PKP PLK
Ekrany akustyczne Raport UD Wawer