null

Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej- 5 wawerskich projektów w drugim etapie

Drukuj otwiera się w nowej karcie
zielona grafika z dwoma różowymi stworami po bokach i napisem 11 nagroda edukacji kulturalnej

Już po raz jedenasty został ogłoszony konkurs na najlepszy projekt edukacji kulturalnej.

Kapituła Dzielnicowych Koordynatorów Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej spośród 104 zgłoszonych wniosków wyłoniła 62 projekty. Wśród nich, do drugiego etapu przeszło 5 projektów zrealizowanych w Wawerskim Centrum Kultury, Bibliotece, Szkole Podstawowej Nr 218  Kilka słów o każdym z nich.

 

1. Czym wy się tam żywicie? Projekt Polarnik

Autorki: Agnieszka Rostkowska,Szkoła Podstawowa 218 i  Anna Polkowska WCK filia Anin

 

Wszystko zaczęło się od lektury „Zaczarowana zagroda”, dzięki której dzieciaki z II kl. zainteresowały się życiem na biegunie. Kto tam mieszka, czym się żywi itd. Od marzenia  do działania autorki postanowiły zrobić dzieciom niespodziankę i nawiązały kontakt z Polską Stacją Badawczą na Spitsbergenie i przez trzy miesiące komunikowali się wymieniając myśli, fotografie, tworzyli prace plastyczne ze swoimi wyobrażeniami na temat życia w ciężkich warunkach klimatycznych. Przyszedł też dzień w którym wszyscy spotkali się poprzez Skypa. Polski Polarnik Mateusz Mandat oprowadził za pomocą kamery po całym obiekcie, przedstawił swoich kolegów  i koleżanki-naukowczynie ich spiżarnię i kącik relaksacyjny. Wszyscy współczuli im izolacji  i zamknięcia przez tak długi czas nie wiedząc, że w marcu będziemy doświadczać tego osobiście.
W trakcie projektu dzieciaki dowiedziały się dużo ciekawych rzeczy o Antarktydzie, czytając, rysując, wykonując z klocków budowle. Wydaje się, że po tym projekcie mogą wyruszyć w tamte strony jak do znajomych, wiedząc co ich czeka.

Projekt skupiony wokół jednego miejsca na Ziemi, wykorzystujący cyfrowe formy komunikacji a także literaturę, plastykę i architekturę. Współpraca szkoły, Instytucji Badawczej i Kulturalnej stanowi oryginalny przykład partnerstwa.

 

2. Nasza planeta Wawer

Autorzy: Iza Toroniewicz (scenografka) Bartek Wyszomirski (reżyser) WCK

 

Projekt edukacyjno-artystyczny w formie dwutygodniowych warsztatów teatralno - plastycznych, poświęcony ochronie Ziemi. W projekcie podczas wakacji uczestniczyły dzieci w wieku 7-12 lat, które pod opieka reżysera i scenografki przygotowywały swój własny spektakl inspirowany  „Historią błękitnej planety” .

Uczestnicy sami przygotowywali kostiumy, rekwizyty i angażowali się we wszystkie sprawy związane z realizacją spektaklu. Każdy dzień pracy zespołu był prezentowany na fb, gdzie widać było jak z dnia na dzień dzieci nabierają odwagi i radości ze wspólnego tworzenia.

Solidna dawka poważnych rozmów o planecie, naszym rozpasanym stylu życia, cierpiących zwierzętach i roli młodego pokolenia w podejściu do życia na Ziemi a wszystko pod opieką profesjonalnych artystów pracujących na co dzień w teatrach całej Polski.

 

 3.     EksperymenTY sztuki

Autorki: Milena Bajer, Anna Knapek, Karolina Kudłacik, Wawerskie Centrum Kultury

 

Projekt edukacyjno-artystyczny, skierowany do dorosłych, polegający na cyklicznych spodkaniach

poświęconych malarstwu, podzielony na część teoretyczną i praktyczną z zastosowaniem różnych technik. Projekt zrealizowany w partnerstwie z Muzeum Narodowym, z udziałem edukatorki-współautorki projektu "Muzeum na wynos" - Anny Knapek. Jako przykłady różnych rodzajów malarstwa posłużyły zbiory Muzeum Narodowego dzięki czemu mogły być popularyzowane i zachęcać do zobaczenia ich "na żywo". Oryginalność koncepcji polega na połączeniu wysokiej jakości wykładów teoretycznych (dostępnych w muzeum) z częścią praktyczną realizowaną w domu kultury. Projekt dostał dofinansowanie na drugą edycję do której zaproszone zostaną osoby słabo widzące i niesłyszące (tłumaczenia na polski język migowy).

Dobra, solidna edukacja łącząca teorię z praktyką.

 

4. Fabryka sztuki czyli historia Kazimierza Szpotańskiego

Autorka: Bogumiła Stachurska, Wawerskie Centrum Kultury

 

Projekt edukacyjno-artystyczny, którego inspiracją była postać Kazimierza Szpotańskiego wybitnego inżyniera, pioniera polskiej elektroniki, społecznika, który w 1938 założył w Międzylesiu filię Fabryki Aparatów Elektrycznych FAE. Autorce zależało na tym aby wiedzę techniczną i dokonania naukowe "przerobić" na działania artystyczne i uczynić naukę i technikę

tematem sztuki. Uczestnicy-młodzież przeszła pełen proces edukacyjny: od warsztatów (dziennikarskich, fotograficznych, plastycznych), przez etap własnych poszukiwań, wizyty w muzeach (MSN, Muzeum Pragi) i galeriach sztuki po wspólne stworzenie nowoczesnego, grupowego dzieła artystycznego. Oryginalność projektu polega na wykazaniu, że wiedza naukowa może być interesującym tematem dzieł i wydarzeń artystycznych, wystaw, obrazów, komiksów, instalacji. Dodatkowym, ciekawym faktem jest to, że dawna fabryka Szpotańskiego w Międzylesiu została przerobiona na centrum handlowe Ferio Wawer i jest to najbardziej stylowa galeria w której dyrekcja szanuje tradycję miejsca i dawnego właściciela Szpotańskiego oraz udostępnia przestrzeń na wystawy i akcje artystyczne. Projekt dostał dofinansowanie na druga edycję.

Rzadko się zdarza tak ciekawe wyzwanie, w którym trudne fizyczne pojęcia są przerabiane na obiekty artystyczne a historyczna postać K. Szpotańskiego tak inspirująca dla współczesnych.

Projekt łączy w sobie wątki historii lokalnej z nauką i sztuką. Łączy biznes z Instytutem Naukowym i Centrum Kultury.

 

5. Buntowniczki,

Autorzy: Krzysztof Jakubiak, Monika Rokicka, Jagoda Wypyszyńska, Biblioteka Wawer

 

Zaczęło się od książki "Opowieści na dobranoc dla młodych buntowniczek" przyniesionej przez uczennice klasy II i chęci poznawania historii niezwykłych kobiet, które często są niedostrzegane  a ich działania marginalizowane. Został ogłoszony konkurs plastyczno-literacki w którym opisywane były niezwykłe historie kobiet i dziewczynek, dzięki czemu autorzy postanowili odnaleźć takie kobiety w dzielnicy Wawer. Przeprowadzono plebiscyt na Wawerskie Buntowniczki z którymi po zakończeniu przeprowadzono wywiady a następnie na wspólnym spotkaniu przeprowadzono sesję zdjęciową. W ramach projektu odbyły się również warsztaty "W poszukiwaniu wewnętrznej siły".

Tematyka projektu cieszy się dużą popularnością i będzie miała kolejne edycje w następnym roku a wawerskie buntowniczki umówiły się na wspólne działania.

Projekt ciekawy ze względu na łamanie stereotypów na temat kobiet, które przedstawiane są jako bierne i podporządkowane. Sieciowanie kobiet aktywnych i zaangażowanych w życie społeczno-kulturalne jest dobrym przykładem dla młodego pokolenia dziewczynek, pokazuje im alternatywne ścieżki życiowe, daje moc spełniania marzeń. Zwłaszcza, że silne kobiety mieszkają tuż, obok.

 

Drugi etap konkursu to prezentacje projektów w wykonaniu samych autorów, trzymajmy kciuki!

 

Więcej informacji na stronie programu, http://www.wpek.pl/wpek,wiadomosc,12626.html?locale=pl_PL .