null

Rozmawiamy o prawach dziecka w Wawrze

Drukuj otwiera się w nowej karcie
dziewczyna i chłopak w eleganckich strojach stoją przed ekranem prezentacji o prawach dziecka

Młodzi ludzie wzięli sprawy w swoje ręce. W ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka, Młodzieżowa Rada Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy zorganizowała konferencję na temat praw dziecka i praw ucznia pt. „Po pierwsze człowiek”.

Konferencja odbyła się 27 listopada w Wawerskim Centrum Kultury. Udział w niej wzięli przedstawiciele wawerskich szkół publicznych i niepublicznych oraz przedstawiciele młodzieżowych rad gmin i dzielnic z całej Warszawy.

Gościliśmy dr Marka Michalaka, Rzecznika Praw Dziecka w latach 2008-2018 oraz przedstawicieli UNICEF Poland i Fundacji Instytut Edukacji Pozytywnej.

Pomiędzy panelami dyskusyjnymi odbyły się także warsztaty dla uczestników o tematyce praw ucznia, które poprowadzili eksperci. Dzieci i młodzież rozmawiali o swoich prawach, o tym, czego potrzebują i czego im brakuje w szkole, w ich otoczeniu i kontakcie z dorosłymi.

Wiedza i zrozumienie praw dziecka

Rozpowszechnianie wiedzy na temat praw uczniów jest niezwykle istotne w kształtowaniu świadomości prawnej i społecznej młodych ludzi. Obecnie wielu uczniów nie zna, a nawet nie wie, czy i jakie prawa im przysługują. Trzeba pokazać uczniom, jakie mają możliwości do egzekwowania swoich praw i przypomnieć o tym, że w szkołach funkcjonują rzecznicy praw ucznia.

Bartosz Ciemiński, Przewodniczący Młodzieżowej Rady Dzielnicy Wawer, uczeń III klasy liceum o idei konferencji: „Zorganizowaliśmy tę konferencję ze względu na to, że to my jesteśmy przedstawicielami grupy, której dotyczą te prawa - prawa dziecka. Sami najbardziej widzimy kłopoty, z którymi się zmagamy na co dzień, jak te prawa są łamane i w jaki sposób możemy temu poradzić. Celem wydarzenia było to, żeby uświadomić uczestników o tych prawach, ale też, żeby zebrać informację zwrotną, co możemy zrobić, żeby im pomóc”. 

Norbert Szczepański, Burmistrz Dzielnicy Wawer o zrozumieniu praw dziecka: „Myślę, że my – dorośli – jesteśmy blisko zrozumienia praw dziecka. Mamy świadomość trudności wprowadzania ich w życie. Jednak te trudności nie mogą stać się oporem przed wprowadzeniem ich w życie”.

Wsłuchajmy się w głos i potrzeby młodego pokolenia

Młodzież podczas dyskusji wskazywała przede wszystkim na brak poszanowania prawa do prywatności, prawa do odpoczynku, czy odbieranie prawa do głosu. 

Małgorzata Połowniak-Dąbrowska, UNICEF Poland o tym, co jest istotne dla uczestników konferencji z perspektywy funkcjonowania w szkole: „Zwracali uwagę na przeładowanie zajęć lekcyjnych, podstawy programowej, tego, że nie mają czasu na odpoczynek, na relaks, zabawę, spotkanie z rówieśnikami, a także na istotne dla nich prawo do prywatności. Bardzo dużo ważnych kwestii wybrzmiało, które mam nadzieję zostaną potraktowane poważnie przez dorosłych i znajdą się na to praktyczne rozwiązania, które pozwolą młodym poczuć, że są traktowani poważnie, jako partnerzy w dyskusji na temat ich praw”.

Obecna szkoła nie jest przyjazna dzieciom, co potwierdzają nie tylko dzieci, ale i dorośli. Dlatego tak ważne jest podejmowanie dobrych decyzji wspierających i unowocześniających polską szkołę.

Dr Marek Michalak, Instytut Praw Dziecka im. Janusza Korczaka, Rzecznik Praw Dziecka w latach 2008-2018 o podmiotowym traktowaniu młodzieży: „Bardzo istotne jest, żebyśmy z młodymi ludźmi rozmawiali, dając im poczucie podmiotowości. My dorośli też musimy nauczyć się między sobą rozmawiać o prawach człowieka, jak przestrzegać tych praw, zdając sobie sprawę, że dużo musimy jeszcze zrobić. To w żaden sposób nie narusza naszej niepodległości, nie umniejsza naszego prestiżu, jeśli realnie wsłuchamy się w głos młodych ludzi i będziemy realizować te postulaty, które są do zrealizowania. Tu trzeba nauczyć się dialogu między młodszym i starszym pokoleniem”.

Zdaniem Rzecznika obecnie najważniejsze wyzwania w Polsce w kontekście praw dziecka to odbudowa instytucji Rzecznika Praw Dziecka, stworzenie prawdziwego systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej młodym ludziom, redefinicja podstawy programowej i systemu oświatowego, aby szkoła była bezpieczna i przyjazna dzieciom.

prowadzący i młodzież siedzą na czerwonych kanapach i rozmawiają o problemie wypisanym na prezentacji
Zobacz galerię (6 zdjęć)
rzecznik praw dziecka w czarnym garniturze i z mikrofonem w ręce opowiada o prawach dziecka posiłkując się prezentacją w tle
wypisywanie praw dziecka na muralu przez młodziez, na zdjęciu kobieta właśnie zapisuje swoją myśl
spotkanie w sali konferencyjnej, przy stole siedzi burmistrz i radni, mówią do młodzieży
duża grupa młodzieży i dorosłych w sali widowiskowej, po konferencji pozują do zdjęcia
dziewczyna i chłopak w eleganckich strojach stoją przed ekranem prezentacji o prawach dziecka